80-årsfirande BK Örnen lever gott men har de hetaste åren bakom sig. ”Det fick kosta vad det ville”, säger ordföranden Åke Bjerselius om steget upp till elitserien för 29 år sedan.

BK Örnen bildades den 1 april 1942 som en av Norrköpings första bowlingklubbar så det har rullats några klot i klubbens färger sedan dess.

Örnen huserade först i fyrabanorshallen Thesdorpfs Källare vid Gamla torget innan verksamheten flyttade till Folkets hus åttabanorshall 1958.

Från och med 1973, när Åke Bjerselius slog upp Vilbergen Bowling, har det varit hemmahallen.

– BK Örnen och Vilbergen mår bra. Vi har 250 registrerade barn och ungdomar och 40 seniorer i olika seriesystem, berättar ordföranden Bjerselius om dagstempen.

Numera spelar herrarnas A-lag i mellanallsvenskan, näst högsta serien. Historiskt sett var början av 90-talet och drygt tio år framåt den mest framgångsrika perioden när Örnen var uppe i elitserien i två sejourer och hade sköna derbybataljer med BK Kaskad.

Det första steget till elitserien, 1993, togs med utländsk hjälp. Amerikanerna Mike Nyitray och Pat Healey Jr samt kanadensaren Alan Tone såg till att Örnen lyfte.

– Vi samlade ihop ett riktigt rövargäng för att gå upp då och Nyitray var den största stjärnan. Det var på den tiden Bingolotto var nytt och vi drog in hur mycket pengar som helst. Då hade vi råd att hyra in några jänkare, det fick kosta vad det ville. Men Mike ville inte ha betalt medan han var här. Vi skickade ersättningen till hans mammas konto i Miami varje sommar i stället, berättar Åke och skrattar.

Som sagt, det har rullats några klot genom åren och allt finns noga bokfört. Stefan Falkhäll, mångårig hallchef i Vilbergen och en toppbowlare från Örnen på absolut högsta nivå när han var som bäst, har koll. Han ser till att uppdatera statistiken efter varje säsong.

– Från och med 1942 och tills förra säsongen var slut hade A-laget slagit ner 7 185 809 käglor på 1152 matcher. Det är ganska häftiga siffror. Snittet per serie är 194,9 poäng, berättar Falkhäll.

Han själv har i högsta grad bidragit till summan. Stefan Falkhäll har spelat strax över 800 matcher och är överlägsen etta i den ligan före Tony Bjerselius med 475. Vissa säsonger låg Falkhäll på ett snitt över 225 vilket är ett smått galet facit.

Inte helt otippat är han också den mest framgångsrike Örnen-bowlaren på individuell nivå.

– Jag har fem individuella SM-silver och ett brons. Sen har vi vunnit SM-guld i tremanna också, säger Falkhäll som även var med och vann VM-guld i lag 1994.

Textkälla/Bildlänk: Norrköpings Tidningar