Nykomlingen i allsvenskan. Nu har Örnen skaffat sig själva en chans att nå elitserien. ”Vi ska lägga upp en plan”, säger coachen Stefan Falkhäll. Dystrare för Kaskad som ser ut att missa slutspel.

13–6 i toppmötet mot BK Tegnér innebär att Örnen landar som gruppsegrare i mellanallsvenskans grupp A.

5–0 i tredje serien sänkte gästerna i Vilbergshallen och innebär en fördelaktigare seedning i kvalspelet till elitserien.

11 maj väntar Göteborgsklubben Joker i första kvalrundan för Örnen.

– De var bra på 70, 80 – och 90-talet. En klassisk klubb som spelat många år i elitserien, men är lite som oss inne i en generationsväxling, säger Stefan Falkhäll om kvalmotståndet.

Det är vinna eller försvinna som gäller Norrköpingslaget som överraskat positivt.

De är inte nöjda här.

– Vi är unga och hungriga och klev in som nykomling. Vi ska lägga upp en plan hur vi bäst ska ta oss an det här, fortsätter Falkhäll.

Skulle Örnen ta sig förbi Joker, matchen spelas på neutral plan, väntar någon ur trion BK Femtionian, BK Flash eller Umeå i nästa kvalsteg.

Matchfakta: BK Örnen–BK Tegnér 13–6.

Individuella poäng, Örnen: Joakim Nilsson 1 016, Pontus Falkhäll 950, Tomas Ehrling 879, Markus Lenefjäll 841, Teodor Samuelsson 815, Robin Pettersson 787, Rasmus Samuelsson 759, Kent Börlin 752.

Källa: Norrköpings Tidningar